4 Ocak 2014 Cumartesi

Kısa bir 2013 raporu

Okulda falan ekonomi dersi alan ya da bu konulara ilgi duyanlar bilir, enflasyon ancak fiyat endeksleri yoluyla ölçülebilir. Fiyat endeksini özetle herhangi bir mal ya da hizmetin belli bir zamandaki değeri olarak tanımlamak yanlış olmaz sanırım. Mesela 1 kg elma geçmişte kaç paraymış, şu anda kaç para bunu bilirsek enflasyon oranı, paranın alım gücü vb ekonomik göstergelere ulaşabiliriz.

Şimdi yılın ilk yazısı ekonomi dersi mi almaya geldik diyen sevgili okur, azıcık daha iyi bir hafızam olsa konuyu buradan çok ilginç bir yere bağlayacaktım.

Yüksek lisans yaparken aldığım bir ekonomi dersinin hocası enflasyon hesaplamalarının belli bir yıla kadar gidebildiğini çünkü daha önceki yıllara ait fiyat endeksi bilgilerinin olmadığını anlatmıştı.

Yılın kaç yılı olduğunu bilmiyorum ama internette biraz araştırma yapınca bilinen ilk bilimsel çalışmanın 20. yy başında olduğu bilgisine ulaştım.

Şimdi asıl ilginç kısım geliyor işte: hocamın dediğine göre bilinen ilk fiyat endeksi bilgisi şimdi kim olduğunu hatırlamadığım ünlü bir tarihsel kişiliğin (yazar, ressam, bilim adamı olabilir) karısının bütçe tutturmak amacıyla tuttuğu notlardan oluşuyormuş. Kadıncağız bütçe açık vermesin diye yaptığı her bir kuruşluk harcamayı not edermiş.

İşte vakti zamanında dersi can kulağıyla dinlemiş olsaydım şimdi burada amma caka satardım, isim vererek falan, bilmiş bilmiş yazardım. Napalım böyle yarım yamalak bilgilerle yetineceğiz artık.

Peki bütün bunları neden yazdım?

İnanıyorum ki, gelecekte bir gün, ben bu dünyadan göçüp gittikten sonra birileri benim not defterlerimi, excel dosyalarımı bulacak. Bütün bu bilgiler bugünün gündelik hayatıyla ilgili gelecekteki torunlarımızın torunlarının torunlarına önemli bir ışık tutuyor olacak, benim de adım tarihe altın harflerle yazılacak.

Zira ben tam bir istatistik manyağıyımdır, aklınıza gelen - gelmeyen bir çok şeyi not ederim.

Mesela 2013 yılında benzin fiyatının % 5,16; motorin fiyatının % 5,8 arttığını nereden biliyorum? Çünkü her benzin aldığımda kaç litre aldım, litresi kaç liraymış, bir önceki depoyla kaç km yol yapmışım hepsini tek tek not ederim. 2013 başında 4,65 tl'ye aldığım benzini yıl sonunda 4,89 tl'ye; 4,31 tl'ye aldığım motorini ise 4,56 tl'ye almışım.

Senelerdir neden yapmamışım bilmiyorum ama 2013 marttan itibaren okuduğum kitapların da listesini tutmaya başladım. 10 ayda 30 kitap okumuşum, yalnız kategori konusunda biraz daha çalışmam lazım, grupları pek beğenmedim.

Temmuzda başladığım blogum için 83 yazı yazmışım, bir yazım ortalama 43 kişi tarafından okunmuş, 2014'te bunu iyileştirmem lazım. Ama tabii ki de bu tek başıma yapabileceğim bir şey değil. Siz sevgili okuyucularımın desteği gerekiyor. Okuyun, okutun.

2014 yılı için tutulmasını istediğiniz bir istatistik varsa çekinmeyin yazın. Bütün yıl tutar, sene sonunda buradan rapor veririm.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder