7 Ağustos 2015 Cuma

Uzun yaşamanın sırları

Beni bilen bilir, bilmeyen de öğrensin: genel kültürümün hatırı sayılır bir kısmını Hürriyet gazetesinin hafta sonu eklerine borçluyumdur. Eğlenerek öğreniyorum. Ne güzel.

Bu haftaki Pazar ekinden de yine yeni bir şey öğrendim: Mavi Bölgeler. Dünyada yaşam süresinin en uzun olduğu beş bölgeye verilen isimmiş bu.

Bu bölgeler ise şunlarmış efendim:
  • Ikaria Adası - Yunanistan
  • Okinawa Adası - Japonya
  • Sardinya Adası - İtalya
  • Loma Linda - ABD
  • Nicoya Yarımadası - Kosta Rika
Bu beş bölgenin üçünün ada, birinin de yarımada olması dikkatlerden kaçmadı elbette.

National Geographic uzmanlarından Dan Buettner, üşenmemiş bu bölgeleri teeeeek tek gezmiş, araştırmış, 100 yaş civarında bir çok kişiyle görüşmüş ve uzun yaşayan bu insanların "yaşamlarını zenginleştiren ayrıntıları" içeren bir kitap yazmış. Yenal Bilgici de bunun haberini yapmış. İşte ben de size bundan bahsedeceğim. Tam anlamıyla dıdısının dıdısının dıdısı durumu.

Asıl konuya geçmeden önce Dan Buettner'in ne kadar zor bir iş yaşamı olduğuna dikkat çekmeden duramayacağım. Sanırım, "National Geographic uzmanı" olmanın cilvelerinden biri. Ne kadddar meşakkatli bir iş!

Konumuza dönüyorum. Haberde uzun yaşayan insanların dokuz alışkanlığına yer verilmiş. Huyum kurusun, her şeyden de kendime bir pay çıkartmazsam çatlarım. İşte durum raporu:
  1. Bu insanlar her gün, abartmamak kaydıyla, bir iki kadeh şarap içiyormuş. Ben de! Tamam her gün değil. Ama her gün bir iki kadeh haftada 14 kadehe denk geliyorsa ve bu abartmak sayılmıyorsa hiç de abartmıyorum. Üstelik medikal bir sebebim de var.
  2. Mavi Bölgeler'deki insanların hepsinin hayatında işten güçten başka amaçları varmış. Bundan da yırttık, benim de var. Hatta bir değil birden fazla, hatta şu anda birisiyle haşır neşir oluyorsunuz.
  3. Stres onların da hayatında varmış ancak kendilerini rahatlatma, ritmi düşürme yolları da varmış. Benim de böyle yollarım var ama yetersiz kaldığını düşünüyorum. Bu madde problem yaratabilir.
  4. Yeme alışkanlıkları sofradan tam doymadan kalkma, akşam ağır yememe üstüne kuruluymuş. Akşam üstünden sonra hiç bir şey yemiyorlarmış mesela. Bu madde benim için oldukça büyük bir problem teşkil edebilir çünkü ben her zaman açım; sabah, akşam üzeri, gece hiç fark etmez.
  5. Az et, çok sebze ve bakliyat yiyorlarmış. Bana uyar. Yanında makarna da olsa değmeyin keyfime.
  6. Bol bol hareket ediyorlarmış, spor salonunda spor yapmak formatından ziyade her yere yürüyerek gitmek, bahçe işleriyle uğraşmak gibi hareketler. Bahçem yok belki ama dostum benim adım sayarım var.
  7. Bu insanların arkadaş çevreleri ve aileleri iyi alışkanlıklarını destekliyormuş. Umarım bu satırları okuyanlar olarak gerekli mesajı almışsınızdır.
  8. Aile her şeyden önce geliyormuş ve hayat boyu aynı eşle beraber oluyorlarmış. Hayat boyu beraber olabilecek bir eş bulmuşsan ne güzel!
  9. Hangi inanç olduğu fark etmez ama bu insanların tamamına yakını inanç sahibiymiş ve bunu da bir cemaat içinde yaşıyormuş. Cemaat kısmı olmasa da şükürler olsun ki inançlıyım.
İşte durum bundan ibaret. Bir de bu bölgelerden birine iltica edersem, National Geographic uzmanları için kusursuz bir araştırma konusu olabilirim. Kendimi bilime adamaya hazırım!


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder