15 Şubat 2016 Pazartesi

Yapay Zeka

Yapay zeka ifadesini ilk ne zaman duyduğumu hiç hatırlamıyorum ama Steven Spielberg'ün Yapay Zeka filmini seyredene kadar yapay zeka denince aklıma üstün hesaplama yeteneği gelirdi. Filmi seyrettikten sonra farklı bir bakış açısı kazandım. Yoksa bu yapay zeka denen zımbırtı yapay duygu olmasındı?

Şaka bir yana ne içlenmiştim o filmi seyrederken o Haley Joel Osment bacaksızına. İtiraf ediyorum ağlamıştım bile filmde.

Tamam yapay zeka denen şey sadece hesap kitap işi değildi ama bu kadar duygusal bir şey de olmasa gerekti herhalde.

Gel zaman git zaman ben bu yapay zeka olayını iyicene merak ederken ve de bu konuda araştırmalarım devam ederken başka bir film seyrettim ve yapay zekanın tanımını buldum: manipülasyon yeteneği. Çıkarlarını gözeterek, gerekli pozisyonu almak.

Tamam kabul, tekerleği yeniden icat eder gibi oldum. Zaten bu konuda söylenecek olan söylenmiş: ne en zeki ne en güçlü olan, değişime en çok adapte olan hayatta kalır. Yalnız bu sözü Darwin mi söylemiş Leon C. Megginson mu söylemiş orası biraz karışık.

Neyse filme dönelim. Ex Machina. Bir yazılım firması çalışanı Caleb şirkette düzenlenen bir çekilişi kazanarak patronun evinde bir hafta geçirme şansı yakalar. Kendisinin henüz haberi olmasa da, bu konaklamanın amacı patronun geliştirdiği robota Turing testi uygulamaktır.

Turing testinin ne olduğuna bakalım kısaca: bir insan, kimin kim olduğunu bilmeden başka bir insan ve robot ile, onları görmeden, yazılı olarak sohbet eder. Sohbetin sonunda denekten hangisinin insan hangisinin robot olduğunu tahmin etmesi istenir. Eğer robotu ve insanı doğru tahmin edebilirse robot testten kalır.

Herhangi bir robotun testi geçebilmesi için deneklerin % 30'u tarafından insan olarak belirtilmesi gerekir.  Şimdi sıkı durun, 2014 Haziran ayında bir robot bu testi geçti. Bir Rus ve bir Ukrayna'lı mühendis tarafından geliştirilen 13 yaşında Eugene Goostman "karakterinde"ki bir robot deneklerin %33'ü tarafından insan olarak etiketlendi! Bu ismi aklınızda iyi tutun.

Turing testini geçen yapay zeka sizi yeterince korkutmuyorsa Ex Machina'yı izleyin, ondan sonra tartışalım. Mesela filmde beni en çok etkileyen sahne Caleb ile robot arasındaki şu diyalog oldu:

Robot: Bu teesti geçemezsem bana ne olacak?
Caleb: Sanırım yok edileceksin.
Robot: Peki seni böyle test edip başarısız olduğuna karar veren biri var mı?

Buyrun bakalım, şu bilim insanları yapay zeka falan gibi boş işlerle uğraşıp Tanrı kompleksine girip psikopata, sosyopata bağlayacaklarına ışınlanma gibi faydalı şeylerle uğraşsın derken haksız mıyım yani?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder