10 Temmuz 2015 Cuma

Kelimeler yetmiyor

Türkçemiz çok güzel bir dil.

Her duruma uygun çeşit çeşit atasözlerimiz, deyimlerimiz var. Sadece durumlara mı uygun, ruh hallerine de birebir. Bir kişi için bir gün "iyi insan lafının üstüne gelir" derken, aynı kişi için ertesi gün "iti an çomağı hazırla" diyebilirsin mesela.

Bir duygunun derecelerini anlatmak için kaç tane kelimemiz var: beğenmek, hoşlanmak, bayılmak, sevmek. İlk aklıma gelenler.

"a" "e" gibi tek harfli kelimelerin yanısıra sondan eklemeli olması nedeniyle uzuuuuuuuun kelimelere de sahip bir dil. Mesela vikipediye göre popüler kültürde yer etmiş en uzun sözcük 70 harfli muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine imiş.

Bırak söylemeyi, bu kelimeyi okumak bile imkansız. Cümle içinde kullanmanın ise lafını bile etmiyorum.

Sözlüklerde yer alan en uzun kelimeler ise 20 harfli imiş: kuyruksallayangiller, ademimerkeziyetçilik, egzistansiyalizm, elektroansefalografi.

Gel gör ki bu kadar zengin bir dil bazen bana yetmiyor. Kimi zaman kendimi istediğim gibi ifade edemediğimi hissediyorum. Bu nedenle ben de kendi kelimelerimi uyduruyorum. İşte size bir seçki, tepe tepe kullanın ama kopiraytı mopiraytı bana ait, unutmayın.

Pazarkası: (Pazar-arkası) Pazar ile pazartesi günlerinin arasında, hafta sonu yorgunluğunu atmak, yeni haftaya hazırlanmak için olması gerekli gün. Büyük bir ihtiyaç.

Güçleme: Bir kısım yazarların illa "üç kitap yazacağım, çok para kazanacağım" diyerek mikemmel bir hikayeyi mahvetme eylemlerinin sonucu. Bu konudaki parlak fikirlerimi de şurada paylaşmıştım.

Rokaye: İngilizcede "novella" diye anılan; roman olamayacak kadar kısa, hikaye olamayacak kadar uzun edebi tür.

Göz hasarı: Kullanılacak un, şeker, su gibi bilumum malzemelerde kati bir ölçü vermek yerine "göz kararı, aldığı kadar" gibi muğlak ifadelere yer verilmesi sebebiyle ortaya çıkan tarifte meydana gelen hasarı tanımlamak için kullandığım deyim.

Backresyon: Her tatil dönüşü yaşadığım ruh hali. Hayatı, yaşamın anlamını sorgulatan; varoluşsal ikilemlere düşüren, en ağır depresyon cinsi. Depresyonun dibi. Dibinin dibi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder